Korporativ axloq kodeksi
1. UMUMIY QOIDALAR
1.1. Korporativ odob-axloq kodeksining (keyingi o‘rinlarda – Odob-axloq kodeksi) maqsadi “Davr Bank” xususiy aksiyadorlik-tijorat banki (keyingi o‘rinlarda Bank deb yuritiladi) faoliyati standartlarini va uning xodimlarining xatti-harakatlariga yo‘naltirilgan xatti-harakatlarini belgilashdan iborat. Axloqiy me'yorlarni, xizmat ko'rsatish sifatini va mijozlar uchun qulaylikni ta'minlash, bank, uning sho'ba va filiallari faoliyatining rentabelligi, moliyaviy barqarorligi va samaradorligini oshirish.
1.2. Ushbu Axloq kodeksining maqsadlari quyidagilardan iborat:
Bankning missiyasi va korporativ qadriyatlarini birlashtirish;
Bank xodimlarining o‘z mijozlari, biznes sheriklari, aksiyadorlari va hamkasblari oldidagi o‘z xizmat vazifalarini bajarishi, Bank Missiyasini amalga oshirishdagi roli uchun shaxsiy javobgarligini tushunishlarini ta’minlash;
Bankning mijozlar, biznes sheriklari, davlat organlari, raqobatchilar va bank xodimlari bilan munosabatlari asoslarini belgilash. Bank aktsiyadorlari, mijozlari, biznes sheriklari va xodimlarining manfaatlarini himoya qilish.
1.3. Axloq kodeksi Bankning barcha xodimlari rioya qilishi shart bo‘lgan axloqiy xulq-atvorning asosiy me’yorlarini belgilaydi.
1.4. Mijozlarga, shu jumladan kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlariga hamda boshqa tashkilotlarga, ularning mansabdor shaxslari va xodimlariga xizmat ko‘rsatishda ishbilarmonlik va kasbiy etikaga qo‘yiladigan talablarning bajarilishi ularning professionalligi va ishonchliligining qo‘shimcha kafolati, guvohligi va garovidir. ularning O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligiga, shuningdek, umume’tirof etilgan ma’naviy-axloqiy me’yorlarga muvofiqligi.
2. AXLOQ KODEKSINING PRINSIPLARI
2.1. Bank o'z kasbiy faoliyatini quyidagi tamoyillar asosida amalga oshiradi:
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligiga, kasbiy etikaga, axloqiy-axloqiy me’yor va an’analarga qat’iy rioya etish;
Davlat va jamiyat oldidagi o‘zining fuqarolik va kasbiy burchini tushunish, amaldagi qonun hujjatlari normalaridan kelib chiqqan holda davlat organlarining talablarini to‘liq va o‘z vaqtida bajarish;
Bank mijozlarining, shu jumladan bank faoliyati bilan shug‘ullanuvchi kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sub’ektlarining huquqlari va qonuniy manfaatlarini hurmat qilish;
Tijorat banklari va butun bank hamjamiyatining huquq va qonuniy manfaatlarini himoya qilishda banklararo hamkorlik va hamkorlikni mustahkamlash;
Zimmasiga olingan majburiyatlarga rioya qilish va yuqori sifatli xizmatlar ko'rsatishni ta'minlash, operatsiyalarni amalga oshirishda xavf darajasini hisobga olish va cheklash;
Halol raqobat, bank faoliyatining vijdonsiz ishtirokchilariga faol qarshilik ko‘rsatish, jinoyatdan olingan daromadlarni legallashtirishga va boshqa qonunga xilof harakatlarga qarshi kurashishda faol ishtirok etish;
O‘zaro hurmat, o‘zaro tushunish va o‘zaro yordam, korporativ boshqaruv, shuningdek, bank xizmatlarini vijdonan ko‘rsatish ustidan ichki va o‘zaro nazorat asosida xalqaro professional aloqalarni o‘rnatish va rivojlantirish;
O'z ishining sifati va natijalari uchun to'liq javobgarlik.
3. BANKNING AKSIYACHILARI OLDIDAGI MAJBURIYATLARI
3.1. Bank aktsiyadorlar oldida quyidagilarga rioya qilishi shart:
Aksiyadorlarning bank faoliyatini boshqarishda, birinchi navbatda, korporativ boshqaruv tamoyillari asosida muhim qarorlar qabul qilishda samarali ishtirokini ta’minlash;
Aksiyadorlarning huquqlari va qonuniy manfaatlarining buzilishiga yo‘l qo‘ymaslik;
Bank boshqaruv organlari faoliyatining maksimal shaffofligiga erishish, aksiyadorlarni Bank faoliyati to‘g‘risida doimiy va o‘z vaqtida axborot bilan ta’minlash uchun sharoit yaratish.
4. BANKLARARO HAMKORLIK BO’YICHA ASOSIY MAJBURIYATLARI
4.1. Bank boshqa banklar bilan munosabatlarida quyidagilarga rioya qilishi shart:
-
Munosabatlarni ishonch va hurmat asosida qurish;
-
Xo'jalik shirkatlaridan kelib chiqadigan shartnoma va boshqa majburiyatlarga qat'iy rioya qilish;
-
Raqobatchilar bilan munosabatlarda xulq-atvorning yuqori axloqiy me'yorlariga rioya qilish, shu bilan birga bank siyosati o'z xizmatlari va xodimlarining sifati va raqobatbardoshligiga e'tiborni jalb qilish, raqobatchilarni tanqid qilmaslik ekanligini yodda tutish;
-
Kelishmovchiliklar va kelishmovchiliklar yuzaga kelganda, muzokaralar va murosa izlashga ustuvor ahamiyat bering, halol raqobat tamoyillariga qat’iy rioya qiling, yangi mijozlarni jalb qilishda qonunni buzuvchi choralar ko‘rmang.
5. MIJOLAR BILAN MUNOSABATLARDAGI ASOSIY MAJBURIYATLARI
5.1. Mijozlar bilan ishlashda bank quyidagilarga rioya qilishi shart:
Shartnomalar tuzish orqali mijozlar bilan o'zaro ishonch asosida munosabatlarni o'rnatish. Shu bilan birga, bank xodimlari mijozlarga do'stona va e'tiborli bo'lishlari kerak;
-
Umumiy, umumiy atamalardan foydalanish va o‘z munosabatlarini odob-axloq va biznes sheriklik asosida qurish;
-
Ko‘rsatilayotgan bank xizmatlari va mahsulotlarining O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonunchiligi va texnik talablariga muvofiqligini ta’minlash;
-
Ko‘rsatilayotgan xizmatlar va bank mahsulotlari to‘g‘risida zarur to‘liq ma’lumotlarni taqdim etish, mijozlarga qiyinchilik tug‘dirayotgan muammolarni hal qilishda yordam ko‘rsatish;
-
Mijozlarning murojaatlarini o‘z vaqtida va har tomonlama ko‘rib chiqish, mazkur Kodeks talablariga qat’iy rioya etish, bank xodimlari tomonidan ushbu Kodeksga zid bo‘lgan xatti-harakatlar sodir etilishining oldini olish choralarini ko‘rish.
6. BANKNING XODIMLAR OLDIDAGI ASOSIY MAJBURIYATLARI
6.1. Bank o'z xodimlari bilan munosabatlarda quyidagilarga majburdir:
-
Ishga qabul qilish, ularning mehnatiga haq to'lash va lavozimga ko'tarilishda kamsitishning barcha ko'rinishlarini istisno qilish;
-
Xodimning kasbiy o'sishi, uning salomatligi va ijtimoiy farovonligini mustahkamlash uchun qulay mehnat sharoitlarini oqilona tashkil etish va yaratish choralarini ko'rish;
-
O'z xodimlariga zarur huquqiy va ma'muriy yordam ko'rsatish;
-
Xodimlarning Bankdagi ishlarning muvaffaqiyatli holatidan shaxsiy manfaatdorligini oshirish, ularning ijodkorligi va tashabbuskorligini rag‘batlantirish, xodimlarni tasdiqlangan standartlarda nazarda tutilgan tegishli kiyim-kechak shakli bilan ta’minlash;
-
Xodimlarning jamoat ishlarida ishtirok etish huquqini hurmat qilish.
7. KORPORATIV XULQ
7.1. Bank xodimlari:
-
Korporativ madaniyat tashuvchilari sifatida harakat qilish;
-
O'z jamoasi va mehnatini qadrlash, o'zini umumiy ish uchun burch va mas'uliyat hissida tarbiyalash;
-
Korporativ xulq-atvor qoidalarini va qabul qilingan qo'shma qarorlarni hurmat qilish, jamoaviy ishlarda ishtirok etish, kollegiallik, biznes sheriklik, samarali hamkorlikka intilish;
-
Hamkasblar bilan do'stona ishbilarmonlik aloqalarini qo'llab-quvvatlash;
-
Bank ishonchiga va uning xodimining ishbilarmonlik imidjiga putur etkazadigan xatti-harakatlarga yo'l qo'ymaslik;
-
Bank tizimining ilg‘or an’analarini saqlash, bank xodimlarining yangi avlodiga kasbiy tajriba, ko‘nikma va ma’naviy qadriyatlarni qo‘llab-quvvatlash va o‘tkazish.
8. RASMIY AXLOQ
8.1. Bank xodimlari:
-
Mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishda bankning roli va o‘rnini chuqur anglash;
-
Davlat va korporativ manfaatlarini himoya qilishda qat’iy turish;
-
Qonun hujjatlariga, shuningdek, bank faoliyati tamoyillariga qat'iy rioya qilish;
-
Yuqori intizomga va turli vaziyatlarda o'zini tuta bilish qobiliyatiga ega, o'z qarorlari, harakatlari va harakatlarida ular yuqori axloqiy va axloqiy mezonlarga tayanadi;
-
Bank va tijorat sirlarini saqlash, Bank yoki uning mijozlariga zarar yetkazishi mumkin bo‘lgan ma’lumotlarning tarqalishiga yo‘l qo‘ymaslik;
-
O'z mansab mavqeidan shaxsiy manfaat olish yoki boshqalarning noqonuniy manfaatlarini qondirish uchun foydalanmaslik;
-
Mansab mavqeidan foydalangan holda g‘ayriqonuniy va axloqsiz xatti-harakatlar sodir etilishiga yo‘l qo‘ymaslik, o‘z shaxsiy xulq-atvori bilan halollik, odob-axloq va buzg‘unchilikka o‘rnak ko‘rsatmoqda.
9. BIZNES ODOBI
9.1. Bank xodimlari:
-
O'z ishbilarmonlik madaniyatining namoyon bo'lishining tashqi shakllarini doimiy ravishda kuzatib borish va qat'iy uslub, ijobiy munosabat, xushmuomalalik va xushmuomalalik qoidalariga amal qilish;
-
O'zaro munosabatlarda va hamkasblar bilan birgalikda ishlashda ular to'g'rilik va xayrixohlikni namoyon etadilar, rasmiy munosabatlarda bo'ysunishni kuzatadilar;
-
Boshqa tashkilotlarning xodimlariga va boshqa fuqarolarga nisbatan ishbilarmonlik uslubi va xayrixoh ohangni saqlab, professionallik va muvozanatni namoyon qiladi;
-
Rasmiy yig'ilishlarda reglamentga qat'iy rioya qilish;
-
O'zining va boshqalarning vaqtini qadrlash. Og'zaki yoki yozma shaklda o'z fikrini aniq, aniq va aniq ifodalash;
-
Ishbilarmon va ozoda ko'rinishga ega, tashqi ko'rinishi xodimlar uchun tasdiqlangan kiyim va tashqi ko'rinish standartlariga mos keladi.
10. Ekstremal AXLOQ
10.1. Bank xodimlari:
-
Fuqarolarda o‘z kasbiga hurmat, bank tizimiga ishonch va uning yuksak nufuzini saqlab qolish orqali ularning ish vaqtida ham, bo‘sh vaqtida ham o‘zini tutishiga hissa qo‘shish;
-
O'zlarining muloqot doiralarini shakllantirishda ehtiyotkor bo'lishlari va bu bilan Bank xodimining obro'siga putur etkazadigan va obro'siga putur etkazadigan aloqalardan qochishlari;
-
-
Sog'lom turmush tarzini olib borish va spirtli ichimliklarni suiiste'mol qilishni, giyohvandlik vositalarini, psixotrop va toksik moddalarni iste'mol qilishni yo'l qo'yib bo'lmaydigan deb bilish.